Välkommen till min nya blogg

Hej

Jag heter Jesper Hult och är 21 år. Jag kommer från Karlskrona men bor i Lund där jag pluggar miljövetenskap. Jag har sommarlov och är tillfället arbetslös. Idag har jag börjat söka arbeten samtidigt jag har kollat lite på min budget. Jag upptäckte då att jag får vara mer sparsam för jag har bl.a. börjat månadsspara 200 kronor i månaden på ett sparkonto och jag skänker 200 spänn till olika ändamål. Jag vill även skänka till 2 mer ändamål så det kommer att bli 100 kr extra till de 200 kronorna.

Jag fick då tanken om att jag vill bli rik för att bli ekonomisk oberoende och för att kunna skänka mer pengar till de välgörande ändamålen. I med att jag började tänka på den tanken började jag tänka på mina största mål och min dröm. Jag började sedan fundera på hur jag skulle kunna nå min dröm. Jag kom på många sett men inga enkla lösningar. Allt handlar om stark målmedveten och hårt arbete. Jag är väldigt målmedveten och för att bli ännu mer målmedveten så hade jag tänkt börja skriva en blogg om hur jag når min dröm. Bloggen är till för att jag ska kunna se tillbaka och andra skall kunna läsa om min resa till min drömm och sedan få inspiration.

 

Jag kan säga att jag har redan börjat lite smått sen vintras ungefär. Det var då jag såg dokumentär filmen The Secret. Den handlar just om ja ?hemligheten?. Hemligen hur man styr sin egen värld. Jag återkommer mer om denna filmen. Men kortfattat så handlar det om att människan blir vad den gör sig till. Så det handlar mkt om att man ska visualisera och verkligen se sig lyckas i fantasin och då lyckas man sedan i verkligheten. Många kan tycker att det låter lätt som än plätt. Men inte helt enkelt. Det kan ta sig en tid beroende på hur mkt man tro på sig själv och tron på att man kommer lyckas. Man kan ju visualisera utan att tro och då blir det ingen effekt.  Med andra ord måste man tror på det man visualiserar och sätta sig ett mål med deadline. Deadline menar jag den senaste tidpunkten då man har uppnått sitt mål. Det ska helst vara en realistiskt mål med realistisk deadline. Om målet är för stort kan man dela in det i delmål.

Jag ska skriva här i bloggen vad mina mål är men jag måste hoppa över till något annat innan jag fortsätta. Jag måste påpeka att jag är half troende buddist. Eller kanska snart nybliven buddist. Jag vill säga att filmen The Secret och budism  har indirekt samma budskap. Buddism är en väldigt filosfisk religion med många symboliker. Buddism handlar mycket om orsak och verkan. Det kan förklaras som om man inte ge något tillbaka så får man inget tillbaka men om man ger något tillbaka så får man något tillbaka. Jag kan säga så att i budism så chantar man ofta och det är någon slags meditation som gör att man blir mer målmedveten och fokuserad. Om man ?ger? sin tid till chantning så blir man mer målmedveten och då lyckas man till slut med sitt mål men bara man går till handling. Så man kan inte bara sitta å tänka allt kommer till sig av sig själv. Man måste utföra handlingen så ?får? man sin belönning.

Jag har inte chantat ofta men jag kan säga när jag började chanta så har det hänt både bra och dålig saker som gjort att jag har utvecklats. Jag har nu bestämt mig för att chanta en gång på morgonen och en gång på kvällen. Man kan kalla det så att budisktsik praktik kommer öka hastigheten på resan till min dröm och mina mål. Det blir med andra ord ett hjälpmedel. Jag vill påpeka att jag inte bara komma chanta. Jag kommer göra många saker. Jag kommer träna mig själv på olika saker som jag måste göra för att uppnå mina mål.

Min dröm och mina mål kan jag inte riktigt säga nu. De är väldigt lång väg dit så jag måste dela upp vägen till flera hållplatser d.v.s. delmål.

Mina delmål är

 

1: Att få minst telefonummer till minst 10 olika människor som jag aldrig har träffat tidigare inom en månads tid.

Jag kan säga som så här. Att jag verkligen börjat tycka om att prata med nya människor och jag vill dessutom få ännu fler kompisar. Svårighetesgraden på detta målet känns väldigt lätt eftersom jag kommer inom en månad träffa många nya människor. Jag ska ju få en ny klass och börja bli mer aktiv inom flera olika föreningar

2: Gå upp 10 kg på ett halvår.

Jag känner mig väldigt smal och jag hade nu tänkt börjat träna på gymmet så jag blir lite mer biffig. Svårighetsgraden är relativt svår för jag har försökt gå upp i vikt förut men jag har aldrig lyckats riktigt. För sisådär ett år sen vägde jag kanske 63 kg och nu väger jag runt 65. För 3 månaders sen vägde jag mer men nu den senaste tiden har jag inte kunnat äta mycket. Så jag tror allt handlar om att jag inte bygger muskler och fettet bränner jag väldigt lätt eftersom jag rör mig mycket. Det är extra svårarer för mig eftersom jag är vegetiran.

3: Få in 150000 kronor på bankkontot innan nyår.

Det här målat satte jag för ett halvår sen ungefär så det känns väldigt mörkt just nu för det målet. Jag vill gärna ändra det men inte nu när jag redan satt det. Så nu måste jag göra något åt det. Jag kanske inte lyckas men jag kommer en bit närmare i alla fall.

 

Jag kommer med tiden att byta ut målen och tillsätta nya. Jag kommer troligen att sätta endagsmål också.

 

Tack för mig //Jesper


Kommentarer
Postat av: Samuel

Intressant Jesper!

2007-08-20 @ 16:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0