Religiösa människor!

Under nästan hela mit vuxna liv så har jag inte varit så förtjust i religion sen för något år sen. Då jag mötte Atushi en japansk buddist som jag blev kompis med här i Lund. Han introducerade mig om buddism. Jag gick på ett buddistmöte här i Lund och träffade andra buddister. Alla var trevliga och buddismen kändes rätt till skillnad från andra religioner. Fast under året har jag inte riktigt praktiserat det eller nåt. Men idag var jag på möte igen för kanske sjunde gången. Nu kändes det som att jag har tagit till mig det och praktisera det. Men nu till det jag ville komma till. Religösa människor i allmänhet är väldigt trevliga för jag har både kristna och muslimska kompisar så under året har jag kommit på det alla religioner är lika dana egentligen. Har i alla fall samma grundläggande budskap bara det att de alla envisas som att de har rätt.
Här e buddistisk musik om ni vill lyssna på och om någon har frågor om buddism så säg till mig.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag är själv kristen och studerar nu religionsvetenskap. Mycket intressant med tanke på att man får veta så mycket om andra, nu räknas ju buddhismen mer som en livsåskådning än som en religon men det skiljer ju inte så mcyket i praktiken i alla fall. Håller med om att alla religoner är olika uttryck för i stort sett samma sak så det funkar inte att skrika "Vi har rätt" däremot är det betryggande att de flesta kan välja den väg och tro som känns bäst för dem :)

2008-04-23 @ 21:36:29
URL: http://tungviktaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0