Nu börjar det riktiga allvaret!!

Idag ska jag börja plugga till en omtenta samtidigt jag läser en annan kurs. Det kommer att bli jobbigt men det kommer jag att klara. Vecka 8 kommer att bli ännu värre för då ska jag göra 3 labbar samtidigt jag ska plugga en annan kurs. Det är därför jag ligger efter i två kurser och nu måste jag ta tag i det.

Flowersticksmålet, Budgetmålet, Rensadatornmålet, är mer eller mindre klara. Allt beror på hur jag definerar klar.

Syftet med budgetmålet var att räkna ut mina utgifter på mat och det gjorde jag. Det var inte bra beskrivet här på bloggen. Men efter flera timmars inskrivande och sortering av gamla kvitton från de senaste halvåret så fick jag fram till att jag gör av med ungefär 70 kr om dan på mat. Dvs. ca 2000 kr om månaden på mat. Jag kunde inte direkt dra någon slutsats av denna siffra så jag har kommit fram till att det måste bli ett p-mål och göra lite mer avancerade räkningar på budget och kolla upp vad jag slösar mest å minst på.


Syftet med flowersticksmålet var att jag skulle lyckas göra 4 olika tricks ett antal gånger. Jag lyckades med 2 tricks och var väldigt nära på 3 tricks. Det fjärde tricket så lyckades jag bara till 50 procent dvs att jag lyckades hålla igång tricket hälften av den tiden jag skulle. Det är egentligen 2 dagar kvar om målet men jag anser att jag kan avsluta den nu. Jag känner att jag har kommit tillräckligt lång med målet och att jag måste fokusera mig på viktiga mål. Jag vill påpeka att jag har fokuserat på målet som skulle bli klara senare än detta målet. Detta målet kommer att komma upp senare i år men med bättra defination och när jag känner att jag har tid.


Syftet med rensadatornmålet var att jag skulle rensa och sortera datorn. Vilket jag har gjort. Men jag känner att det kan bli bättre sorterat. Så jag tänker sortera och rensa med jämna mellan rum. Om jag inte gör det så kommer det så småningom bli ett p-mål också. Jag har också rensat och städat i mitt rum så det målet är också avklarat. Men jag kommer också att rensa i mitt rum lite varje vecka från och med nu. Om jag märker att jag inte kommer att göra det kommer det också bli ett p-mål.


Den senaste veckan har känts ganska kaotiskt. Jag har nämligen problem med skolan och jag har även saknat min flickvän väldigt mkt eftersom hon gör lumpen i Karlskrona så jag ser henne inte så ofta. När man saknar någon så intensivt så blir man inte så speciellt effektiv. Inte heller när man får en så stor press på sig själv genom skolan. Jag sätter också stor press på mig själv om vissa mål sen så är jag inte heller så speciellt effektiv om vissa mål. Så jag har kommit på ett nytt p-mål för att göra målen effektivare. Jag måste göra detaljerade planer om hur jag ska utföra varje mål. Jag måste också komma på nya sätt att klara mig från pressen.

En annan sak som gör att det jag är mindre effektiv är mitt beroende från datorn. Det är det egentligen det största problemet. Så jag måste sätta det som mål att bli av med beroendet för datorn. Om jag lyckas med det kommer jag kunna komma mycket längre än vad jag någonsin kunnat med mina mål.

En väldigt rolig sak med den senaste veckan är att jag har lagat all mat själv. Jag brukade oftast äta ute någon gång i veckan. Men det här är den första gången någonsin under mitt studieår jag inte gör det och det känns väldigt bra.


P-mål 1: Jag ska plugga minst 7 timmar i veckan och under tiden jag pluggar ska alltid försöka göra min studieteknik effektivare. Jag ska alltid börja med läxorna redan första dagen jag får dem.

P-mål 2: För varje mål jag gör och kommer att göra ska jag göra en detaljerad plan hur jag ska gå till väga hur jag kommer att lyckas med dem. Jag gör alltid planen innan jag påbörjar målet. Jag kommer helat tiden förnya planen och varje dag kommer jag att visualisera hur jag har lyckats med mina mål.

P-mål 4: Planera alltid minst en dag i förväg om vad du ska göra nästa dag och innan du lägger dig ska du visualisera nästa dag.

P-mål 5: Tillbringa varje dag lite tid på ditt 1miljonkronors målet.

P-mål 6: Jag ska tillbringa lite tid varje vecka på att räkna ut min budget mer detaljerat.

P-mål 7: Jag ska tillbringa minst 15 minuter varje dag för att hitta nya sätt och lösningar för att jag ska kunna utvecklas som människa effektivt.


Mål 1: Jag ska ha lyckats minnas en hel kortlek på minst 15 minuter

Deadline: 2008-02-06


Mål 2: Jag ska ha fått ett extrajobb som jag tycker om

Deadline: 2008-02-06


Mål 3: Jag ska ha sammanlagt cyklat 100 mil

Deadline: 2008-12-31


Mål 4: Tjäna in 1 miljon kronor på 1 år

Deadline: 2009-01-15


Mål 5: Bli klar med miljöfysiken och miljovetenskapliga grundkursen

Deadline: 2008-03-30


Mål 6: Jag ska helt bli av med mitt beroende från datorn. Jag skall kunna va utan datorn hur länge som helst utan att känna mig obekväm.

Deadline: 2008-02-25


Tack och hej// Jesper


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0